Allmänna villkor

Allmänt

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du” eller "kunden") hos PLF Consulting (org.nr 800423-6017) nedan kallat Ponter, genom webbplatsen www.ponter.se, mail eller via telefon.

Genom att använda ponter.se och/eller gör en beställning, godkänner du villkoren som anges här. Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått villkoren innan du gör din beställning. Beställningar kan endast göras av personer över 18 år, som inte står under förmyndarskap och som är bosatta i Sverige. Vid målsmans godkännande kan beställningar från omyndiga (under 18år) genomföras. Alla bedrägeriförsök polisanmäls, Ponter förbehåller sig rätten att häva ett köp vid misstanke om bedrägeri.

Alla produkter som finns tillängliga vid en viss given tidpunkt innebär inte en garanti för att dessa produkter alltid är tillgängliga till försäljning hos oss. Vi förbehåller oss rätten att när som helst sluta sälja en produkt. Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor efter behov, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som gäller för din beställning är den version som finns tillgänglig på ponter.se vid den tidpunkt då beställningen genomfördes.

Priser och avgifter

Våra priser anges inklusive lagstadgad mervärdesskatt (moms), priset som står är det du får betala i kassan. Moms specificeras i kassan samt på kvittot. Vid beställningar under 1 000:- tillkommer en frakt och expeditionsskostnad på 59:-. Undantaget öar och svåråtkomliga adresser, efter beställning återkopplar vi med kostnaden för leverans. 

Vi reserverar oss för eventuella tryck och skrivfel. Vid felaktigt pris förbehåller vi oss rätten att annullera en order helt eller delvis efter att du som kund har informerats. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera priser kontinuerligt.

Beställning/upprättande av avtal

Du kan göra dina beställningar via ponter.se. När du har lagt din beställning träffas ett avtal om köp mellan dig och Ponter. Efter slutförd betalning mailas en orderbekräftelse ut till den e-postadress som du har angivit i beställningen, samt ett mail med dina inloggningsuppgifter till ponter.se. Vi förbehåller oss rätten att neka en order. Vid misstanke om falska beställningar eller bedrägeriförsök kommer ärendet att polisanmälas. Om beställningen inte kan skickas av någon anledning kommer vi att kontakta dig snarast möjligt och erbjuda alternativa lösningar eller ge dig möjligheten att annulera beställningen. Får vi inte besked från er inom en vecka så förbehåller vi oss rätten att ta bort produkten och skicka resterande varor. Har du bara beställt en vara så annuleras hela ordern. Vid en annulering eller ändring av order kommer slutsumman att regleras enligt samma betalningssätt som användes vid beställningen. Återbetalningen genomförs inom ett par dagar efter att ärendet som orsakar återbetalningen har avslutats. Normalt är återbetalningen er tillgodo inom 7 dagar efter genomförd återbetalning, dock kan det på grund yttre omständigheter som vi ej kan påverka ta upp till 30 dagar.

Leverans

Beställningar lagda innan 16:00 helgfria vardagar skickas normalt samma dag, såvida inte annat har informerats eller står på produkten. Normal leveranstid är 1-5 dagar. Vi reserverar oss för slutförsäljning av en vara. Mindre paketet levereras för det mesta direkt till din brevlåda alternativt till ditt närmaste utlämningsställe. Större paket skickas till utlämningsställe för avhämtning. Eventuella förseningar i postgången är inget vi kan kontrollera och våra utlovade leveranstider gäller endast vid normal postgång. Vid eventuella felleveranser måste du kontakta oss på info@ponter.se snarast möjligt, dock högst inom 5 dagar för vidare instruktioner. Har du beställt och inte hämtat ut din försändelse så att det går i retur till oss, kommer vi att debitera 300:- för hantering och administration av paketetet.

Vid beställningar under 1 000:- tillkommer en frakt och expeditionsskostnad på 59:-, beställer du för över det så tillkommer inga kostnader.

För tillfället kan vi ej alltid leverera till adresser som kräver båttansporter. Förutom Gotland dit vi kan leverera med något längre leveranstid.

Vi mottagande av paketet så är det viktigt att ni kontrollerar att paketet/paketen är intakt/a och utan skador. Eventuella skador måste rapporteras in till oss inom 2 dagar.

Transportansvar

PLF Consulting är ansvarig för paketen tills dess att den är leverarad till kund. Kunden är ansvarig för att kontrollera att paketet är oskadat vid leverans. Vid eventuella transportskador är kunden skyldig att anmäla det till distributören omedelbart, samt meddela PLF Consulting inom 7 arbetsdagar via mail info@ponter.se. Kunden ansvarar för att rätt adress är angiven vid beställning, om paketet inte kan leveraras på grund av fel adress kommer du att debiteras 300:- för hantering och administration av paketet. Vid utebliven leverans måste det meddelas skriftligen till info@ponter.se inom 14 dagar efter förväntad leverans. Vid returer är kunden ansvarig för paketen och kunden står för samtliga returkostnader. Vid godkänd reklamation återbetalas kostnaderna för frakt.

Ångerrätt/öppet köp

Du kan ångra och returnera din beställning från och med den dag du gör din beställning till och med 30 dagar efter mottagandet av dina beställda varor (gäller ej specialbeställda varor). Observera att du måste hämta ut ditt paket och sedan skicka tillbaka det, annars räknas det som outlöst paket och du kommer att debiteras 300:-. Undantaget från öppet köp är specialanpassade produkter och hygienartiklar.

Distansavtalslagen ger dig full ångerrätt inom 14 dagar från att du har mottagit varan. Vi har utöket den tiden så du har hela 30 dagar på dig att ångra ditt köp. Önskar du göra en retur så måste det meddelas oss antingen via mail info@ponter.se eller via kontaktformuläret, glöm inte ange ditt ordernummer i meddelandet.

Ångerrätt/öppet köp gäller bara om produkten är felfri och oanvänd samt returneras i originalförpackningen. Se mer under Returer nedan.

Returer

Samtliga returer måste vara godkända för att behandlas. Ej godkända returer behandlas ej och returnerade produkter kasseras omedelbart vid mottagandet, inga pengar återbetalas. Vid godkänd retur/byte/hävning av köp återbetalar vi summan för din beställning inom 30 dagar enligt samma betalningsmetod som du använde vid beställningen. Varan skall vara i oförändrat skick, dvs. oanvänd, ej förstörd eller skadad. Varan skall returneras i sin ursprungliga produktkartong och emballage. Ej kompletta varor (t.ex. brutna förpackningar eller delar av varor), vilket gör produkten obrukbar/ej möjlig att sälja vidare, kommer ej att godkännas för retur, alternativt kommer ersättningen att reduceras enligt värdeminskningen. Vid byte eller returer ska kontakt med kundservice alltid göras på info@ponter.se, när vi har skapat ett returärende har du 14 dagar på dig att returnera varorna. Antingen köper du själv frakten eller så ber du oss om en returfrakt, kostnaden för returfrakten är normalt 139:- och dras från totalsumman som återbetalas. Vid skrymmande varor debiteras faktiskt fraktkostnad, vid tveksamhet om vad som räknas som skrymmande, kontakta kundtjänst. Returneras inte varan inom 14 dagar så har vi rätt att neka returen, vilket innebär att varan kasseras och inga pengar återbetalas. 

Returfrakten baseras på storlek och vikt på paketet som skickades ut, om paketet som returneras är större än det så måste du meddela oss om det innan vi skapar returfraktsedeln. Om du returnerar ett större paket än vad returfraktsedel tillåter så kan vi bli tilläggsdebiterade och den extra kostnaden kommer vi att debitera er.

Tänk på att paketera väl så att varorna inte går sönder under frakten, om de går sönder och speditören bedömmer att det var på grund av dåligt emballage så kommer returen inte att godkännas.

Returen är godkänd först då varan har inspekterats av vår personal.

Om du har mottagit en felaktig vara ska du omgående kontakta info@ponter.se för vidare instruktioner.

Reklamationer/garanti

Vid reklamation kontaktar du alltid vår kundservice på info@ponter.se, bifoga bilder på vad som är fel. Vi tillämpar konsumentköplagen vid hantering av reklamationer. En produkt kan endast reklameras vid fabrikationsfel. Reklamationer måste anmälas direkt efter det att du upptäckt felet. Varan returneras så snart felet har avhjälpts, alternativt skickas ny vara om felet inte går att åtgärda. I vissa fall kan även återbetalning ske.

När vi skapat ett reklamationsärende skickar vi en fraktsedel som du ska använda dig av när du returnerar varan. Tänl på att du som kund ansvarar för att paketet är tillräckligt embalerat vid retur, om produkten/erna skadas under frakten på grund av undermåligt emballage kan vi ej hantera reklamationen och ingen ersättning utgår.

Vid ej godkänd reklamation debiteras faktiskt fraktkostnad (normalt mellan 100 - 500:-, undantaget stora möbler då kostnaden kan uppgå till 1 000:-). Vi återbetalar pengarna inom 30 dagar. Vid en eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer liksom de lagar och regler enligt EU-bestämmelser på Konsument Europa, en eventuell tvist kan också rapporteras via Konsument Europas online-verktyg.

Outlösta paket

Om paketet inte hämtas ut, utan istället går i retur tillbaka till oss så kommer du att debiteras en avgift på 300:-. Avgiften tas ut för att täcka extrakostnader som uppstår för returfrakt samt administration. Om du ångrar ditt köp efter att det har skickats från oss måste du hämta ut paketet och returnera det till oss, enligt villkoren för ångerrätt/öppet köp, för att undvika avgiften.

Betalningssätt

Vi samarbetar med Payson för våra betalnignar, här följer en sammanställning om vilka betalningsmöjligheter som finns.

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer här: www.payson.se

Vårt ansvar

PLF Consulting ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera varorna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Villkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll, vilket inkluderar men inte begränsar sig till, eldsvåda, översvämning, storm, upplopp eller likande oroligheter, krig, kärnkraftsolycka och terrorism. Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på ponter.se är begränsade till det totala beloppet för din beställning.

Färger

Vi strävar efter att på ett så korrekt sätt som möjligt visa våra produkters egenskaper, inklusive komposition och färger. Färgen du ser på ponter.se är dock beroende av din utrustning och vi kan tyvärr inte kontrollera att alla färger återges på ett korrekt sätt.

Klausulers giltighet

Om en eller flera bestämmelser i detta avtal är ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av någon domstol eller tillsynsmyndighet, skall detta inte påverka återstående avtalsbestämmelsernas giltighet.

Innehavare av rättigheter

Alla immateriella rättigheter, som varumärken och upphovsrätt, på ponter.se, tillhör PLF Consulting / Ponter. All användning av ponter.se eller dess innehåll, inklusive kopiering och lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar därav, är förbjudet utan tillåtelse av PLF Consulting.

Sekretesspolicy gällande Personuppgifter

I samband med registrering och beställning uppger du dina personuppgifter, detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Samtliga uppgifter behandlas konfidentiellt och inga uppgifter lämnas ut till tredje part utan ditt godkännande, med undantag från rättsliga ärenden. Om du önskar radera dina personuppgifter så loggar du in på ditt konto och klickar på knappen "Glöm bort mig" då kommer samtliga dina uppgifter att raderas hos oss, observera att en del uppgifter finns kvar i vårt affärssystem i upp till 8 år efter slutförd beställning enligt gällande lagstiftning. Vi medverkar inte till att skicka SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation du initierat samt annan information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation.

Cookies

En cookie är en textfil som skapas av webbläsaren i vilken den sparar lite information för webbplatsen du besöker. Delar av den här informationen kan sedan skickas tillbaka till webbservern. För mer information om cookies kan du läsa på PTS's hemsida. På ponter.se används cookies för att kunna ta fram statistik på våra besökare. Statistiken används sedan för att förbättra er upplevelse. Vi använder oss även av tredjepart cookies, såsom men ej uteslutande från Google och Facebook för att vi ska kunna presentera annonser och erbjudanden för er på andra webbplatser. Om du inte accepterar att vi använder oss av cookies så kan du stänga av den funktionen i din webbläsares säkerhetsinställningar. Observera att vissa funktioner kan sluta att fungera om ni stänger av cookies.

Bolagsinformation

Registrerat företagsnamn:

Pontus Lilla Firma

Kontor: Raka gatan 6, 554 72 Jönköping

Org.nr: 8004236017

Momsregistreringsnummer: SE800423601701